ما تفاوت در نحوه عملکرد یک گیربکس نیمه اتوماتیک در مقایسه با گیربکس هایی که به طور کامل اتوماتیک کار می کنند را توضیح می دهیم.امروزه خودروهای معمولی با گیربکس دستی یا اتوماتیک عرضه میشوند، اما نوع دومی به نام گیربکس نیمه اتوماتیک وجود دارد.
پیدا کردن خودرویی که دارای جعبه دنده ای باشد که فقط به صورت نیمه اتوماتیک کار کند، امروزه به لطف ظهور سیستم های دوکلاچه بسیار نادر است. اما بسیاری از خودروهای جدید موجود در بازار امروزه که گیربکس دوکلاچه/اتوماتیک را ارائه میکنند، در صورت تمایل راننده میتواند به صورت نیمه اتوماتیک کار کند.
گیربکسی که به صورت نیمه اتوماتیک کار می کند (که به عنوان دستی خودکار نیز شناخته می شود) به راننده نیاز دارد که خود تغییر دنده انجام دهد، مانند گیربکس دستی. تفاوت اصلی این است که در حالی که یک جعبه دستی نیاز به استفاده از پدال کلاچ دارد، یک نیمه اتوماتیک این قسمت را از دسترس راننده خارج می کند و عملکرد آن را به صورت الکترونیکی کامل می کند. به عبارت دیگر در نیمه اتوماتیک به کلاچ نیاز نخواهید داشت.
از آنجایی که تجهیزات الکترونیکی از کلاچ مراقبت می کنند، گیربکس می تواند تغییرات دنده خود را با گشتاور موتور زمان بندی کند و هر دنده را سریع، دقیق و روان تغییر دهد.
مزایا:
معایب:
ماشین نیمه اتوماتیک ترکیبی از گیربکس دستی و اتوماتیک است. همچنین مانند اتوماتیک فاقد پدال کلاچ است. به همین دلیل، رانندگی با خودروهای نیمه اتوماتیک بسیار آسان است و همچنین می توانید نحوه کنترل دنده ها را انتخاب کنید، زیرا گزینه های دستی و اتوماتیک وجود دارد.
خودروهای نیمه اتوماتیک می توانند کمی گرانتر از ماشین دستی معمولی شما باشند، با این حال، مزایای زیادی مانند سهولت استفاده دارد، زیرا نیازی به تعویض دنده به صورت دستی ندارید، مگر اینکه بخواهید. علاوه بر این، گزینه دستی به شما این امکان را می دهد که در شرایط آب و هوایی بد، مانند باران شدید یا برف، کنترل بیشتری داشته باشید.